Deze reis is van 23 juli 2011 t/m 18 augustus 2011.

Bewolkt met regen  Wisselvallig     Bewolkt maar droog     Licht bewolkt met zon         Volop Zonnig

Alle foto's op deze site kun je vergroten door erop te klikken

Handig naar: Week 1   Week 2   Week 3   Week 4

Deze pagina is 18-aug-2011 voor het laatst bijgewerkt.

23-07-2011

363

GPS:

Tot aan vanmorgen was het niet bekend welke richting we op zouden gaan. Aanvankelijk waren de plannen gericht op Bretagne, maar het weer heeft ons de laatste weken flink aan het twijfelen gebracht. Ook de beelden van de Tour ´d France, die in Bretagne is gestart twee weken geleden, deed geen goed aan onze plannen. In feite hadden we plan ´B´ al klaar, uitgeschreven, maar nog net niet in de navigatie in geprogrammeerd.
Maar goed ook, want de weersvoorspelling in Bretagne is aardig bij gedraaid. Voor ons aanleiding om ons aan plan ´A´ vast te houden. Hierop de kleding keuze aangepast en ingepakt. Na nog wat kleine zaken op orde te hebben gesteld hebben we de camper om kwart voor één gestart. Zoals inmiddels gebruikelijk hebben we het spoor volgas op de snelweg gezet. Het zal rond half zes zijn geweest dat we een boeren erf in Avelin op zijn gereden. Een plek waar het in 2008 ook, voor een snelle overnachting, goed toeven was.

24-07-2011

303

O

Als we wakker worden is het weer goed. Nog niet al te warm maar droog met een flauw zonnetje.  Het zal tien uur zijn geweest dat we de camper hebben gestart. We hebben Toos, je weet wel onze navigatie, verteld de snelwegen vanaf nu links te laten liggen. We rijden door een landelijk gebied. Heel veel graan velden van diverse soorten, maar ook aardappel velden. Ook hier lagen inmiddels, net als in Nederland diverse percelen dood. Ik moet hier eigenlijk niet op letten. Ik ben niet aan het werk, ik heb vakantie. In de tweede helft van de middag komen we in het plaatsje Jumíges aan de `Seine´ aan. Hier vertrekt de pont die ons over de ´Seine´ had moeten brengen. Ik zeg had, want hij vaart op het moment niet. We besluiten terug te rijden naar Duclair we hadden al gezien dat de pont hier wel vaart. Al met al staan we een half uurtje later aan de overkant. Vanaf de overkant hebben wij een meningsverschil met Toos. Na haar enige tijd genegeerd te hebben ben ik er klaar mee. Ik zet de camper langs de kant en laat haar navigeren naar de eerste de beste camperplaats die er maar in de buurt is. Na een kwartier draaien we het erf op van de Appelciderboer op waar we in eerste instantie al naar opzoek waren. We hadden dus eigenlijk gewoon moeten blijven luisteren. Sorry Toos!

25-07-2011

100

O

Lisette is vandaag als eerste wakker. (Dat is niet zo vreemd, hoor! Dat is ze altijd.) En gaat een stukje hardlopen. (Dat is wel nieuw. Dat deed ze anders nooit) Baico gaat mee. Dat plan was minder goed, want dat is hij eigenlijk niet gewend. Hij vindt het leuk en probeert harder te lopen dan Lisette. Die vindt het op haar beurt minder leuk omdat hij daardoor aan de lijn trekt. Er moet dus een studie hardlopen gevolgd worden door Baico.
Als het ontbijt op is en de camper is weer opgeruimd vertrekken we weer. We rijden vanaf vandaag echt lekker rustig aan. Geen kunst want de omgeving langs de Seine en door Forêt de Brotone  is prachtig. Daar waar een mooi uitzicht is genieten we er ook even van. Na een hele mooie rit komen we uiteindelijk in Villers-Sur-Mer aan. Hier genieten we eerst van de zon en een kop koffie en thee, en later nog even van wandeling langs het strand. Omdat we ook nog een paar kleine boodschapjes nodig hebben, past Baico op de camper.

26-07-2011

O

Dinsdag al weer. De tijd gaat snel. Veel te snel. Maar goed we klagen niet! Alhoewel! Het weer is vanmorgen niet om over naar huis te schrijven. Het is droog, maar zwaar bewolkt. We rijden maar weer verder. Wie weet wordt het weer ook beter. Mooie droom, maar te mooi om waar te zijn. Het begint onderweg te regenen. Jammer, want het gebied waar we door heen gaan vandaag is het gebied van Normandië  waar de geallieerden in 1944 aan wal kwamen. Als het even droog is zetten we de camper even aan de kant bij Arromanches Les Baines. Hier bevonden zich resten van een oude kunstmatige haven die alleen zichtbaar is bij eb. Wij hebben geluk, het is laag water. Uiteraard maken we hier van de gelegenheid gebruik om wat foto's te schieten. Mede vakantiegangers deden het zelfde. Persoonlijk vindt ik dit schieten een stuk veiliger dan het schieten in 1944. Als we voldoend MB's verschoten hebben rijden we door. We rijden een klein stukje de binnenlanden weer in en parkeren bij een boer die Calvados produceert, dit is in Formigny. Uiteraard gaat er een flesje mee naar huis. Als we geïnstalleerd staan breekt er een flauw zonnetje door. En . . . .  het weer wordt beter en beter. Als ik dit schrijf is het bijna tien uur en we zitten nog buiten. Het begint te schemeren, maar er is (bijna) geen wolkje aan de lucht.

27-07-2011

N  49`35`2
W  01`16`1

Vandaag niet zo´n lange rit op het programma. Wel willen we het één en ander bezoeken. Als eerste gaan we naar Pointe du Hoc. Dit is de werkelijke plaats waar de Britten en de Amerikanen op 6 juni 1944 in Normandië aan land  zijn gekomen. De bunkers, of wat daar van over is, zijn indrukwekkend. Ook zie je in het landschap duidelijk de kraters die over zijn gebleven na bom inslagen. Als we na een uurtje uitgekeken zijn vervolgen wij onze weg. We proberen onderweg nog even een bakker aan te doen, maar we treffen een ongelukkig tijdstip. Alle bakkers zijn dicht. Gelukkig komen we een Mc Donalds tegen. We proberen het mes aan twee kanten te laten snijden. De Site is namelijk zolang we weg zijn niet bijgewerkt. Dit proberen we eerst maar helaas zonder resultaat. We krijgen geen verbinding met de site. De honger is wel gebleven en besluiten daar binnen de Mc. D.  maar wat aan te doen. Nu op naar ons volgend doel. Dé karamelfabriek van Normandië. Volgens kenners is dit een must om te bezoeken. Wij wagen het erop en het blijkt nog geen km verderop te liggen. Helaas ligt de fabriek stil maar het bijbehorend winkeltje is natuurlijk wel open. Het zal jullie niet gek in de oren klinken als er een zakje mee de camper in gaat. We vervolgen onze weg naar een nieuwe overnachtingplaats. Deze vinden we in Saint Vaast La Hougue. Voor één keer doe ik een upload van de site via mijn mobile telefoon. In de avond maken we nog een kleine wandeling langs de kust.

28-07-2011

N 49´42´58
W 01´30´20

Het plan wat wij voor vandaag hebben valt in duigen. De geplande afstand is om en nabij 115 km, maar voor we de bestemming voor vandaag gaan bereiken willen we eerst nog een boodschapje doen en het uiterste puntje van Normandië aandoen. Dit is het plaatsje Goury en wat blijkt, hier is een camperplaats en nog met uitzicht op zee ook. We parkeren hier de camper om vanuit de camperplaats even een wandelingetje te gaan maken. We worden aangesproken door een Fransman. In onze ogen een moderne clochard. Hij bivakkeerde in een oude bestelauto en ging, naar wij vermoeden, aan het begin van de avond met zijn personenauto naar huis. Maar deze man probeerde ons duidelijk te maken dat als wij een bepaalde route gingen volgen wij te maken zouden krijgen met een schitterend uitzicht en perfecte fotomomenten. Laat de man nog gelijk krijgen ook. Uiteindelijk komen we op het uiterste puntje van de Normandische kust uit. Hier laten we Baico even zwemmen in de zee en wij doen ons even te goed aan een ijsje. En aangezien de zon hier volop schijnt blijven we hier en zullen morgen verder trekken. Hier voelen we ons even god in . . . . . . . . . Verdorie welk land was het ook al weer?

29-07-2011

183

N 48´64´37
W 01´99´26

Als je voor je gevoel achterstand heb opgelopen, wat natuurlijk complete onzin is, moet je dat op een bepaald moment weer inhalen. Vandaar dat we vandaag een mooi eind richting Bretagne zijn gereden. Dit is een andere manier om uit te leggen dat er tot aan Bretagne niets meer is wat we willen bezichtigen. In eerste instantie proberen we de camper te parkeren in Avranches, maar daar is de plek zo verschrikkelijk scheef dat we met geen mogelijkheid de camper ook maar een beetje in de buurt van waterpas weten te krijgen. We besluiten door te rijden naar Lé Mont St-Michel. In 2007 hebben we al eens aan de voet gestaan nu parkeren we op 2,5 km afstand op een camper plaats. Een plaats met stroom, ruime plaatsen en 100 liter water op de koop toe. We staan gezellig naast een paar Nederlanders die uit Dwarsgracht blijken te komen. Dat is bij ons om de hoek. De klets is zo gezellig, dat we tot na middernacht in de gaten krijgen dat het allang bedtijd is geweest.

30-07-2011

N  48'64378
W 01'99'255

Voor ons doen zijn wij vanmorgen vroeg uit de veren. Dat is een voordeel, want dan kun je een hoop doen. We beginnen met het uitzwaaien van de buren. Daarna maken we de camper even schoon. Het is per slot van rekening zaterdag. Als alles aan kant is vullen we de watertank en legen het vuile water en het toilet. En dan gaan we. . . .  Nu echt Bretagne in. We rijden langs een prachtige kustweg richting Saint-Malo. Onderweg komen we een amfibisch voortuig tegen. Deze trekt natuurlijk onze aandacht. Even later zien we er nog één langs de kant bij een haven staan, (zie foto 2) en die is nog groter ook. Aan de havenplaats kunnen we zien dat met deze voertuigen mosselen worden opgevist. Later stoppen we nog even om een broodje te eten en uiteraard zoek ik nog even een mooi fotomomentje. Als we nog wat boodschapjes hebben gedaan voor het weekend komen we uiteindelijk rond half drie op de camperplaats in Saint-Malo aan. Vanaf de camperplaats vertrekt er elk kwartier een bus naar het oude piraten nest, wat Saint-Malo in vroeger jaren (18e eeuw) was. Wij maken gebruik van deze bus. Wie had dat gedacht Harry in een bus. Gelukkig voor mij in een tijd van 7 minuten waren we op plaats van bestemming. En in die 7 minuten heb ik geconstateerd dat de stuurkogels vervangen moeten worden, de automatische versnellingsbak een flinke onderhoudsbeurt nodig heeft en een paar remschoenen tussen de remcilinder en de remschijf zou ook geen overbodige luxe zijn. Maar. . . .we hebben het gered. Binnen de vestingmuren hebben we ons laten vermaken door straatmuzikanten, potloodtekenaars, schilders en allerlei andere kunstzinnige uitvoerders. Aangezien het eb was hebben we het strand even overgestoken om het fort National te bezichtigen. We hebben echter alleen de buitenkant gezien. Binnen was ere een rondleiding aan de gang en we wilden niet wachten op de volgende. We zijn verder de stadsmuur overgelopen waar we een blik hebben geworpen op het natuurlijke zwembad wat ook bij eb vol water blijkt staan. En zijn even stil blijven staan bij het standbeeld van de schurk Robert Surcouf. Na het bezichtigen van de Cathédrale St-Vincent hebben we maar weer even 7 minuten de tijd genomen om te kijken of er nog meer aan de bus mankeerde.

31-07-2011

139

N 48´34´31
W 02´33´59

Kennelijk zijn we moe geworden gisteren. We slapen tenminste tot over negenen. Niet dat we er mee zitten, hoor!  We hebben immers vakantie. Als we tegen twaalven wegrijden is het al weer, in tegenstelling tot de voorspellingen, mooi weer. We rijden eerst naar Dinan. Hier bezichtigen we het oude stadshart wat vroeger bepaald werd door ambachtslieden en kooplieden. Dinan behoort tot één van de mooiste middeleeuwse stadjes van Bretagne. Nu een bloeiend centrum voor kunstenaars en toeristen. We bezoeken enkele galerieën, we beklimmen een kerktoren voor een mooi uitzicht en uiteraard slaat deze om half twee. We schrikken ons een hoedje. Even later bezoeken we ook weer een kathedraal. Na een stadswandeling van twee en een half uur zetten we de camper richting Cap Fréhel. Hier genieten we, ondanks dat het hier bewolkt is, van een mooi stuk natuur wat hier de Noord kaap van Bretagne word genoemd. Eigenlijk zijn we te laat want in mei en juni laat de kaap zich van zijn kleurrijkste kant zien. Dan de heide is dan bezaaid met gaspeldoorn, in contrast daarmee zijn de grijs-bruin glinsterende rotsen en de schuimende zee. Die laatste ligt overigens 70 meter lager en tegen de ontoegankelijke klippen nestelen duizenden zeevogels. Als we hier uitgekeken zijn zoeken we een overnachtingplaats. De eerste blijkt vol te zijn en in Pléneuf val André weten we het laatste plaatje, die nog vrij is, te bemachtigen.

01-08-2011

23°

N  8´40´35
W  02´83´8

Vandaag is het de verjaardag van Lisette. Dat betekend dat we er een rustig dagje van maken. Niet dat we ons de voorgaande dagen druk hebben gemaakt, maar we gaan niets bezichtigen en we gaan niet ver rijden. Rond elven vertrekken we. Onderweg doen we nog even een paar kleine boodschapjes, wat is immers een verjaardag zonder gebak. Een paar kilometer verder parkeren we de camper nabij Plouha aan een baai. Hierin vermaakt Baico zich in de avond nog even en  aan het eind van de middag pak ik nog even de fiets en maak nog even een tochtje met daarin een korte helling van 10%. Ik moet even voelen of het weer kan.

02-08-2011

N  48'47'23
W  03'13'54

Als we niet aardig door onze wekker waren gewekt dan had de bakker dit wel brut gedaan. Deze kwam klokslag negenen luid toeterend het terrein oprijden. We hadden voor de verandering de wekker maar eens gezet omdat we vroeg wilden vertrekken naar Ill de Bréhat Dat is een eiland even boven Bretagne wat het bezichtigen waard moest zijn. Bij de vertrekplaats van de boot aangekomen staan de mensen in de rij om op te stappen, met een boot net onderweg en een frisse om een volgende lading te halen, hebben wij zoiets van: Als wij ook nog op het eiland aan komen wordt het te druk! We rijden verder. En komen even later aan in Treguier en parkeren de camper even aan de haven. Het ziet er een beetje troosteloos uit, maar goed genoeg om even een broodje te eten. Richting het stadje kijkend is het stadje wel aantrekkelijk. Nu blijkt er 700 meter verderop nog een camperplaats te zijn. Deze rijden we op en het blijkt een prima plek. Zo is het nog vrij eenvoudig om het stadje alsnog te bezoeken. Opnieuw snuiven we hier aan het Bretonse cultuur. Als we terug zijn zitten we lekker buiten, drinken koffie en maken wat foto's van het water waaraan we staan en verbazen ons dat het steeds verder zakt. Als we vijf uur verder opnieuw een foto maken is het bijna weer hoog water en heb je een compleet ander beeld.

03-08-2011

24°

N  48'39´59
W  03'41´25

Voor vandaag staat er een route uitgestippeld langs de 'Cote de Granint rose' met als einddoel een boer die appelcider produceert. We proberen zo dicht als mogelijk langs de kust naar de uiteindelijke bestemming te rijden. Dat lukt aardig. Zo af en toe stoppen we even om van het mooie uitzicht te genieten. Maar niet alleen van het uitzicht ondanks de net iets te harde wind is het weer voortreffelijk. Voor we er erg in hebben staan we op het erf van de appelciderboer in Guimaëc. Het zal om en nabij drieën zijn geweest. We mogen de camper tussen de appelbomen parkeren. Na een lekkere kop Hollandse koffie gaan we naar de boerderij om het bedrijf te bekijken. Als we uitgekeken zijn wordt het natuurlijk proeven geblazen. We vinden alles lekker, maar van het aller lekkerste nemen we wat mee. Met een buit van drie flessen keren we weer terug naar de camper en maken het ons gemakkelijk.

04-08-2011

23°

N  48'34'53
W  04'18'28

Dit is de eerste morgen dat de regen ons wakker maakt. En aangezien de appels nog niet rijp zijn besluiten we maar te vertrekken. Nou, eerlijk gezegd hadden we dat gisteravond al besloten, hoor! Maar,ja. . . . Je wilt er een verhaaltje van maken, niet waar? We pakken de kustlijn weer op en doen weer allerlei leuke pittoreske havendorpjes aan. Zo hier en daar maken we weer eens een foto. In de dorpje en stadjes is het soms gezellig druk. Het is dan uitkijken geblazen voor mensen die zomaar uit het niets oversteken. En omdat we het inmiddels gewend zijn schrikken we al niet meet als moeder Gans het zelfde doet. Even na enen stoppen we op een camperplaats in Goulven. Hier hebben we de beschikking over (warm)water en maken daar dankbaar gebruik van. De was moest maar eens worden gedaan. Als de was hangt te drogen genieten wij van de rust. Ook hebben we weer eens de beschikking over internet. Voor ons mooi de gelegenheid om de mail te checken en de site bij te werken. Uiteraard wordt de sociaalmedia niet overgeslagen. Na het avondeten nemen we Baico nog even mee voor een mooie avondwandeling.

05-08-2011

N  48'26'48
W  04'46'37

Als je veel bij de hand hebt, zoals water, stroom en dergelijke, dan heb je al snel de nijging om dingen schoon te maken. De kleding hadden we gisteren al gedaan, dus was nu de camper aan de beurt. Als die helemaal schoon is gaan we weer verder. Het is dan al rond de middag. Op nieuwe rijden we lang de kust. En doen weer een paar, zelfs een paar extra, dorpjes aan. Langzaam merken we toch verandering in de kustlijn. Het lijkt niet alleen zo maar het is ook dat de kust ruwer wordt. Er komt meer beweging in het water, maar ook zijn de rotspartijen hier groter. Halverwege de middag parkeren we weer. Nu in het plaatsje Lampaul-plouarzel op een ruim opgezette camperplaats. Aan het eind van de middag lopen we nog een stukje langs de kust en in het begin van de avond willen we weten wat Baico nu met de golven doet. Nieuwsgierig? Bekijk de foto's maar!

06-08-2011

19°

123

N  48'19'43
W  04'14'42

Wat een rustdag zou moeten worden, verliep volstrekt anders. Hat was de bedoeling dat we bleven staan op de plek waar we stonden. Maar wat doe je als alle wolken zich boven onze camper verzamelen en vervolgens in huilen uitbarsten. Juist . . .  je ziet het eerst even aan en besluit dan toch om door te rijden. Gezien het weer is het misschien leuk een route te rijden door Regionaal Park Armorique. Door deze route omzeilen we meteen de grote stad Brest. Het is een leuk gebied, maar we hebben mooiere gezien. Maar ondanks dat stoppen we toch even in Sizun en maken een korte wandeling in het centrum hiervan. Getuigen zijn de foto's 2, 3 en 4. In een ander dorpje wordt onze weg geblokkeerd door een brommobiel. Even voor de duidelijkheid, wij hebben de bumper er niet afgereden. We besluiten toch terug naar de kust te rijden en parkeren even later in L'Hopital-Canfrout. Als de avond valt komt er een auto (van het type bestel) het terrein oprijden. Het is al snel duidelijk dat deze van een circus is. Deze wordt ook al vrij snel gevolgd door wat grotere auto's (van het type vracht). Niet met die woorden, maar bij het uitmeten van het terrein is het al snel duidelijk dat wij in de weg staan. Wij, welwillend als we zijn, parkeren de camper een paar meter verderop. Als ik vervolgens voorzichtig bij de heren probeer te informeren of ik morgenochtend wel weg kan komen, krijg ik een twijfelachtige blik toegeworpen waar mogelijk een positief lichtpuntje uit te halen valt en er vervolgens ook nog een aanhanger geparkeerd wordt op een plek die ons een negatief lichtpuntje bezorgd besluiten we nogmaals te verkassen. Nu enkele tientallen meters verderop. Ik denk dat een vrijkaartje er sowieso niet in zat en dit beter is voor onze nachtrust.

07-08-2011

N  48´16´27
W  04´36´30

Als Lisette terug is van het brood halen, (toch handig in Frankrijk, op zondag de bakker open) ontbijten we en rijden even later weer door. Vandaag een route, die ook bekend staat als het wilde westen, maar die in ieder geval een deel van de 'Finistére' bestrijkt. Via Pont d' Terenez rijden we de uitloper in richting Landevennec. Hier liggen een paar oude fregatten te rusten. Later rijden we via Lanveoc langs een mooie kustweg naar 'Pointe de Espangols. Vroeger een strategisch punt voor Bretagne en waarschijnlijk ook de grote stad Brest, maar nu vooral een toeristische uitkijkpunt. Vlak voor we op onze overnachtingsplaats arriveren rijden we gebied binnen die we morgen zeker te voet nog willen ontdekken. Dit gebied is namelijk zo mooi dat hij niet met een toetsenbord te beschrijven is. Ik hoop dat ik morgen met foto's een indruk kan geven. Voor nu parkeren we in Camaret-sur-Mer.

08-08-2011

N  48´05´54
W  04´12´44

Na het ontbijt meteen de wandelschoenen aan. Eens kijken of we de voorspelling van gisteren waar kunnen maken. Ik ga toch proberen om jullie met het toetsenbord een indruk te geven al blijf ik denken dat de foto´s meer zeggen. Mat Baico aan de riem en het fototoestel in de aanslag gaan we op pad.  En ja, hoor! Al snel hebben we het eerste ooooooh moment te pakken. Een ruïne van wat ooit een klein kasteel moet zijn geweest. Niet veel later hebben we aaaaaah moment te pakken en wel het ruwe water, wat overigens opkomende is, dat tegen de rotswanden aanslaat en wat met een enorm geraas het strand op dendert. Hier kunnen we uren naar kijken. Het oeoeoeoeh moment komt wat later als we bij en militair herdenkingsmuseum arriveren. Hier vinden we restanten van wat in de veertigerjaren een strategisch punt moet zijn geweest Op dit punt, wat ´Pointe de Pin Hir´ wordt genoemd, heeft een Atlantisch gevecht plaatsgevonden. Als we na ruim drie uur wandelen terug zijn bij de camper haal ik op de fiets nog even een stokbroodje uit het centrum. We eten wat en vertrekken dan weer naar wat een volgende overnachtingsplek zou kunnen zijn. Zou kunnen zijn, want eenmaal aangekomen vind ik het geen prettige plek. We rijden langs de kust door in de hoop een volgende plek te vinden. Maar te vergeefs. Locronan is een plaats die ook op de agenda staat. We besluiten er nu maar vast naar toe te rijden om het stadje morgen maar te gaan bezichtigen.

09-08-2011

N  48´02´11
W  04´41´40

Vandaag weer een dagje cultureel. Nu we daar de smaak van te pakken hebben moeten we dat natuurlijk ook een beetje in ere houden. We gaan het middeleeuws stadje Locronan bezoeken. Dit stadje is bekend omdat hier onder andere filmopnames van de film Tess de roman zijn gemaakt. We hebben een route kaartje gekregen toen we gisteren de camperplaats opreden. Hiervan maken we dankbaar gebruik. De uitgestippelde route laat ons de mooiste plakjes en bezienswaardigheden tegen komen. Op dit kaartje stond nog een extra route die ons zou leiden naar een mooi punt met een mooi uitzicht. En het zat allemaal bij de prijs in, het enige wat wij hoefden te doen is wandelen. Nou dat kunnen we wel dus even door stappen. Het was inderdaad even door stappen, want na ruim drie kwartier waren we boven. We hebben heel even van het uitzicht genoten en van het kapelletje, dat daar ook stond, en zijn daarna weer naar het stadje terug gekeerd. Hier doen we nog wat galerijtjes aan en keren vervolgens, 2,5 uur  na vertrek, met een worst van € 4,= onder de arm terug naar de camper. Na het eten starten we de camper weer en rijden naar onze volgende overnachtingsplaats. Dit is een Frans Passion locatie in Plogoff.

10-08-2011

24°

N  48´02´11
W  04´41´40

Vandaag een rustdag? Voor onze camper: Ja. Voor ons: Nee. Er staat namelijk een wandeling op het programma. We hebben vandaag een stuk van de GR34 gewandeld. Frankrijk kent namelijk een grote hoeveelheid aan Sentier de Grande Randonniée die afgekort worden tot GR met een volgnummer. De 34 loopt in ieder geval langs de Bretonse kust. We starten wandelend vanaf onze camperplaats en lopen de kortste weg naar de kust. Hier pakken we de route op en wandelen richting het noorden. De paden zijn soms smal en stijl, maar voornamelijk rustig. Af en toe kom je mensen tegen. Tot dat we Pointe du Raz bereiken. Hier is het druk. Dit punt is kennelijk betiteld tot bezienswaardigheid. Het is moeilijk om hier bijvoorbeeld een foto te maken waar geen toeristen op staan. Wij besluiten terug te keren richting de camper. Onderweg hopen we nog een bakker tegen te komen maar dat mocht niet zo zijn. Ach we hebben nog afbakbroodjes dus verhongeren doen we niet. Als we terug zijn bij de camper is de klok vier keer rond geweest. We zijn lichtelijk uitgeteld. We besteden de rest van de tijd met luieren, boekjes lezen puzzelen enz. Morgen weer fijn een stukje rijden.

11-08-2011

148

N  47´51´16
W  03´51´05

Vandaag een dag van dralen, of dwalen, nou ja, geef het maar een titel. We weten eigenlijk niet wat we willen. We zijn vertrokken richting Penmarc'h Dit zou een ritje zijn van zo'n 55 kilometer. Toen we in Penmarc'h aan kwamen hadden we er al 78 op zitten. Op een één of andere manier worden we toch aangetrokken door het water. Dus rijden we er maar weer even naar toe, en pakken daarna de route weer op. Dat kost wat extra diesel, maar het is vakantie dus het mag wat extra. Uiteindelijk kunnen we niet kiezen welke camperplek het moet worden. De ene kost € 4,=  en de ander weten we niet zeker of we daar de nacht mogen doorbrengen. We besluiten eerst maar eens een wandelingetje te gaan maken Het regent immers nog niet. Als we terug zijn, zijn de meeste campers om ons heen vertrokken. Een teken dat je hier niet mag overnachten? Wij weten het nog steeds niet en durven de gok ook niet te nemen en rijden door. Naar de plek van € 4,= ? Nee, we zijn geen jojo. Op het programma staat ook nog de stad  Concarneau. We besluiten daar naar toe te rijden zodat we de stad morgen kunnen bezichtigen. Eenmaal aangekomen blijkt de camperplaats al helemaal vol te staan. Kennelijk meer mensen met hetzelfde idee. Wij kiezen er voor een ander plaatsje te zoeken. Een 20 minuten later staan we in Trégunc.

12-08-2011

N  47´45´01
W  03´30´24

We hebben overnacht in een dorp, dus de bakker om de hoek. Dat betekend vers brood als ontbijt. We hebben ons voorgenomen geen grote afstand te rijden vandaag. En ik kan jullie zeggen dat het eens een keer is gelukt. We hebben Toos de route laten berekenen naar Guidel Plage. Ze brengt ons er feilloos naar toe. De plek is mooi, maar lijkt rumoerig door een skatebaan om de hoek en activiteiten van een zeilschool. Bovendien is het strand verboden voor honden. Na wat wikken en wegen besluiten we ons geluk te beproeven in de Guidel zelf. Maar nog geen twee kilometer verderop zien we campers staan op een duin. We gaan ook eens kijken en hier weten we het mooiste plekje toe te eigenen. Dat zoveel betekend als uitzicht op zee. We eten even en trekken er dan even op uit voor een korte wandeling en aanschouwen de kapriolen van surfers, die zich op de golven proberen staande te houden. Eenmaal terug bij de camper doen we vooral heel erg relaxt.

Bij het vallen van de nacht toch nog even een gepoogd een mooie opname te maken:

13-08-2011

21°

N  47´36´13
W  02´54´12

Als we wakker worden, en dat was niet al te vroeg, is het zwaar bewolkt, mistig en regenachtig. Triest troosteloos weer. We rijden hierdoor ook niet al te vroeg naar onze volgende bestemming. Toos staat geprogrammeerd op de Menhirs nabij Carnac. Menhirs is een veld met duizenden grote, rechtop staande, en in rechte- of halve cirkelvormige lijnen neergezette stenen.  Het plan is om hier de Route des Alignements te volgen. Maar voor we ons aan de wandeling wagen willen we eerst nog even tanken. We zouden nog even door kunne, maar dan moet het morgen. En we weten uit ervaring dat tanken op zondag in Frankrijk nog wel eens lastig kan zijn. We draaien in Lorient het parkeerterrein van de Geant (groot Frans winkelketen) op. En net voor ik richting het pompstation wil afslaan horen we achter in een krassend geluid. Wat blijkt een Fransman probeert zijn auto Achteruit van zijn parkeerplaats af te draaien. Hij heeft ons kennelijk niet gezien. Het gevolg is dat onze achter bumper flink beschadigd is. We treffen het. De enige taal die hij spreekt is het Franse en de enige taal die wij niet spreken is het Franse. We hebben al snel door dat hij zijn schuld wil afkopen maar daar gaan wij niet mee akkoord. We hebben uiteindelijk de gegevens voor de verzekering uit gewisseld en gaan ieder ons weg vervolgen. Het weer is er niet veel beter op geworden dus laten we de Menhirs voor wat ze zijn en rijden naar onze volgende overnachtingsplaats. Dat is het plaatsje Baden waar we rond half vijf het terrein op rijden bij een gastvrije boer. Het stopt hier met zachtjes regenen en terwijl ik dit schrijf (20:30 u) regent het nog steeds. Het is een trieste dag. . . .

14-08-2011

21°

N  47´44´33
W  02´16´39

Normaal is het uitslapen op zondag, maar vandaag niet. Vandaag zetten we het toch weer even op de culturele toer. We bezichtigen de stad Vannes. En omdat we niet te maken willen hebben met weinig parkeergelegenheid vertrekken we vroeg. Achteraf natuurlijk helemaal niet nodig, maar het geeft een veilig gevoel. Als we het stadje hebben bezichtigd is de conclusie dat we mooiere hebben gezien en dat de crêpes´s elders lekkerder waren. Maar het mag de pret niet drukken. Wij vergezellen Baico weer, die onze camper in die tussentijd heeft bewaakt, en rijden verder. Nou ja, verder! Het is richting het noorden . Dat is dus eigenlijk terug, maar goed . . . . . Rond drieën heb ik er genoeg van en we parkeren de camper bij een herberg in Saint Grave. Omdat het zondag is laten we voor ons koken en wel door de herbergier. We dachten zo rond half zes maar eens te gaan eten, maar dat zat er niet in. De herbergier verwacht ons om zeven uur. Wij met hangende pootjes en een rammelende maag terug naar de camper. We doen ons eerst nog maar even te goed aan wat zoutjes en nootjes om de eerste honger maar een beetje te stillen. Het is zeven uur. Nieuwe poging. En waarachtig, we zijn welkom. Het enige wat ons wordt gevraagd is wat of we willen drinken. We maken allebei onze keus en hadden vervolgens verwacht dat we de kaart zouden krijgen. FOUT! Het is hier eten wat de pot schaft. We beginnen met een Pot pastei volgens recept van het huis en een mix van koude rijst, maïs, sla, doperwten en vlees en stokbrood. Het hoofdgerecht bestaat uit Boeuf bourguignon met wokkelmacaroni. En als toetje wordt ons een desserttaartje voorgeschoteld met daarin pruimen verwerkt. Beetje jammer dat ze vooraf de pitten er niet uit hebben gehaald. Maar ach . . . Moet je hoge eisen stellen aan een menu van  € 20,= per persoon? En terwijl we zitten uit te buiken denken we na over het spreekwoord wat gaat over avondrood. . . . . . .

15-08-2011

277

N  48´48´41
O   00´02´50

Het is al weer een aantal dagen geleden dat we de zon volledig, de hele dag hebben gezien. We worden er mee wakker en nu ik dit schrijf zakt hij achter het dorp weg. Dat rijdt toch altijd prettiger als het zonnetje schijnt en dat komt mooi uit want we hebben vandaag een flink stuk richting het noorden gereden. Uiteraard alleen over mooie binnenwegen. We rijden door vele karakteristieke Franse dorpjes naar Tournai sur Dive. Hier vinden we bij een boer op het erf een overnachtingsplaats. Uiteraard hebben we onderweg een stil gestaan om te eten en ook hebben we even tijd genomen wat afval water te lozen en verse te tappen.

16-08-2011

226

N  49´44´49
O  02´09´29

Als we nog even een praatje met de eigenaar van het terrein hebben gemaakt, nou ja ,wat heet praatje als je elkaars taal niet spreekt en er geen alternatieven zijn, dan mag je eigen lijk niet van een praatje spreken. Maar daarna pakken we ons boeltje weer bij elkaar voor vertrek. Tijdens ons onderhoud met de eigenaar begrepen we wel dat we ons in het centrum van het gebied bevonden waar de Duitsers in 1944 door de Engelsen, Amerikanen en de Canadezen werden ingesloten. Dat verklaarde voor ons toch wel weer de vele herdenkingsmonumenten in de diverse dorpjes die we passeren. We vertrekken zo rond kwart voor elf. Ondanks de tip die we krijgen voor de beste Cammanbert in een dorpje 6 km verderop houden we ons toch aan de uitgezette route die ons uiteindelijk naar huis moet leiden. en laten de Frommage voor wat het is. Op verschillende plaatsen stoppen we toch wel weer even. Dat is om even te eten of een mooie foto te maken, maar natuurlijk ook om even de concentratie van de weg af te halen. Ja, wij houden ons ruimschoots aan de regel 2 uur rijden één kwartiertje rust. Als de tijd bereikt is om een plaats voor de nacht te zoeken zijn we in Geournaiy en Bray waar we in 2009 ook hebben gestaan. Wij weten ons nog te herinneren dat het een prima plek is om te slapen, maar een slechte om je hond uit te laten. Een dikke 50 km verderop is de volgende camperplaats. Deze is prima geschikt ook voor het uitlaten van Baico. We staan in Conty.

17-08-2011

309

N  51´16´37
O  04´02´56

We staan in de buurt van een manege en daar is het al vroeg druk. Het gevolg is dat wij vroeg wakker zijn. En als we eenmaal in de kleren zijn arriveert ook de bakker. Hoe gunstig wil je het hebben. We waren net aan het ontbijt toe. Als het ontbijt op is vertrekken we ook. We proberen vandaag Nederland weer te bereiken. En ik kan melden dat dit is gelukt, al vielen de Belgische binnenwegen niet mee. We finishen in Hulst (Zld). Hier staan we tegen de oude stadskern aan op een camperplaats.

18-08-2011

304

Vandaag de laatste reisdag. Van Hulst naar huis. We zijn gewend dit via de snelste weg te doen zodat we niet te laat thuis zijn en voldoende tijd hebben om met de kinderen bij te kletsen. Maar als de één werken is en de ander ook lekker buitenshuis vakantie aan het vieren is, is er voor ons geen reden om ons te haasten. Dus we rijden voornamelijk via binnenwegen naar huis. Voor de afstand maakt het niet veel verschil, we doen er gewoon een paar uren langer over. Het mooie van binnendoor is dat je op mooie plekjes van bijvoorbeeld Brabant, Gelderland en Overijssel komt. En dat je dan tot drie keer toe een rivier met een pont moet oversteken, is alleen maar leuk. Je ziet dan ook weer met eigen ogen hoe de bootjes in Nederland worden verankerd als de eigenaren niet aan bord zijn. Dat is toch anders dan in Bretagne. Maar al met al was dat de tijd binnendoor rijden zeker de moeite  waard. Het laatste stukje rijden we over de snelweg en dat alleen maar omdat we de file voor een muziekfestival willen ontlopen. Het is dan klok slag vijf uur als we de camper voor de deur stil zetten.

Ondanks het de botsing in Lorient kijken we terug op een geslaagde vakantie waarbij het weer zeer acceptabel te noemen is. Het aantal regendagen is ons enorm meegevallen, helemaal omdat we tijdens de rit heel andere berichten van het thuisfront hadden. We hebben een totaal afstand van 3277km afgelegd, en dat is dus inclusief 1 rustdag.