Deze reis is van 14 mei 2015 t/m 05 juni 2015.

Legenda:    Bewolkt met regen Wisselvallig     Bewolkt maar droog     Licht bewolkt met zon         Volop Zonnig

Alle foto's op deze site kun je vergroten door erop te klikken

Deze pagina is 06.06.15 voor het laatst bijgewerkt.

14-05-2015

19°

342

We zijn er opnieuw vroeg bij dit jaar. Als het gaat om de periode van het jaar, want vertrekken doen we pas om 14:00 uur. Maar wat maakt het uit, het is vakantie en Hemelvaartsdag. Dat betekent meteen, mede gezien het tijdstip van vertrek, nagenoeg geen vrachtverkeer op de weg. We rijden daarom ook lekker vlot het land uit. Het plan is om via Duitsland naar Frankrijk te rijden. Mulhouse zou de grensovergang moeten worden. De insteek is daarom die richting op! Tegen zessen besluiten we een slaapplaats te zoeken. En zoals ons wel meer gebeurt is de eerste die we vinden niet de meest geschikte. Dit zou een gemixte parkeerruimte moeten zijn voor auto's en campers. Maar is er feest in het dorp dan kun je op je vingers natellen hoeveel ruimte er voor campers overblijft. Nul dus! Op naar de volgende deze vinden we nog geen 10 km verderop op de veemarkt van Mayen. Hier is plaats en rust, en daarvoor zijn we op vakantie!

15-05-2015

14°

385

We hebben de sleutel, om kwart over negen, nog niet in het contactslot of het begint te regenen. De zon hebben we niet gezien vandaag. Zo ook de grensovergang bij Mulhouse. Ook die hebben we niet gezien. Al veel eerder namelijk stuurde onze navigatie ons al over de grens. Niet erg want met de camper kun je nooit verkeerd rijden, zeggen we altijd! Onze oude Peug vraagt na totaal ruim 600 km om brandstof. Wij kunnen het verzoek niet weigeren en doen dit zo snel als mogelijk. Bij de winkel slaan we snel een klein boodschapje in en we gaan weer door. Het is nog steeds geen weer om ergens rustig van de natuur van d'Alsace te genieten. Tegen vieren arriveren we dus in Soultz Haut Rhin bij Cave Vinicole Du Vieil Armand. Driemaal raden wat ze hier verbouwen en verkopen! We halen daarom een flesje rosé voor bij het eten. Beneden de winkel is een kleine museum. Ook hier nemen we een kijkje.

16-05-2015

21°

278

We hebben niet onmiddellijk door dat het weer aanzienlijk beter is dan gisteren. We staan in de schaduw van de bomen aan de oostkant van ons. Als we ons ding gedaan hebben starten we de motor weer. Het is dan net half tien geweest. We hebben de navigatie aangepast zodat snel- en tolwegen worden genegeerd. Lekker binnendoor en onderweg halen we bij een kleine bakker een lekker stokbroodje voor tussen de middag. We verlaten d' Alsace en trekken door de Doubs naar de Jura. De gemiddelde snelheid is nu wel enorm gedaald, maar we zien ook meer. Al rijdend genieten we van de omgeving en we merken op dat het weer er alleen maar beter op wordt. Rond vieren zetten we de camper op een camperplaats in Arinthod. Hier zetten we de stoelen buiten, de chauffeur en de passagier nemen een biertje en we genieten tot na achten van de zon en het buitenleven!

17-05-2015

24°

231

Vandaag is het zondag en we mogen dus uitslapen. Maar op een 1 of andere manier is dat vandaag mislukt. Dan maar rustig aan ons ding doen. Als we klaar zijn dan vertrekken we dan ook. Het is dan inmiddels elf uur geweest. We vervolgen onze route, lekker binnen door, richting Grenoble. Als we zo'n 30 km verder zijn rijden we onder een enorme imposante brug door. We stoppen om dit eens nader te bekijken. Dit blijkt een brug te zijn die al in 1865? gebouwd is om er een stoomtrein overheen te laten lopen nu rijdt er de TGV van Parijs naar Geneve overheen. Uitgekeken en een paar mooie foto's rijker gaan we weer door. Waar het weer eerst zonnig was wordt het steeds bewolkter. We vragen ons af of we de goeie keuze hebben gemaakt, om deze richting op te gaan. Vizille zou onze eindbestemming zijn vandaag, maar we zijn dan ook niet ver vanaf de Alpe d'Huez. We besluiten heel even door te rijden en parkeren de camper op camping ''la Cascade' in Le Bourg d'Oinsans. En wat blijkt hier is de hemel weer strak blauw. Lisette besluit aan het eind van de middag nog even een stukje te gaan hardlopen en ik........ ik bereid mij psychisch voor op de dag van morgen!

, , . . . . . .

18-05-2015

24°

Gereden km's:

Nadat we wakker werden duurde het even voordat de zon op het dak van onze camper scheen. Maar ja, wat wil je als er een berg ten Oosten van je camper staat! Maar we zien een strak blauwe lucht het belooft een mooie dag te worden. Meteen maar m'n fietspakkie aan. In 2012 heb ik getekend voor 3 keer klimmen op 1 dag en ik heb er maar 2 gedaan. Ik sta dus ten op zichte van de berg nog eentje bij hem in het krijt. Ik ga dat vandaag recht trekken. De berg verdient het! En ik.... ik verdien daar kennelijk mooi weer bij. Even over half 12 stap ik op de fiets. En om nou helemaal koud aan de klim te beginnen lijkt mij niet slim. Dus fiets ik eerst een stuk terug naar het dorp en zelf tot voorbij het dorp om vervolgens terug naar die machtige Alpe. Intussen is Lisette met Baico een stukje bergopwaarts gelopen om mij even aan te moedigen. Als ik voorbij ben gefietst zijn er nog 20 bochten te gaan. En in tegenstelling tot 2012 is er nu verder niemand meer die mij aanmoedigt. Die herinnering staat in mijn geheugen gebeiteld. Meerdere keren vandaag doet mij daar aan denken, en op een een of andere manier mis ik het vandaag. Die aanmoediging om door te trappen, maar ik miste ook die 7999 andere deelnemers. Maar ondanks dat is het genieten en die rust heeft ook wel wat, al ben ik niet de enige die omhoog fietst vandaag. Na 1:55 uur klimmen ben ik, met een voldaan gevoel, boven. Als ik beneden ben, gedoucht en de spullen zijn weer opgeruimd lopen Lisette en ik nog even naar Bourg d'Oisans voor wat boodschappen.

19-05-2015

18°

Gereden km's:

Vandaag redelijk vroeg uit de veren en vrijwel zonder naweeën van de dag van gisteren. Wat we nu wel hebben is . . . . Nou wat ik eigenlijk bedoel te zeggen wat we vandaag niet hebben is de zon. Het weerbeeld is maar grauw en minder vrolijk. En als we de camping hebben verlaten en we onderweg zijn naar Vizille zien we zelfs regendruppels op het raam komen. En als we dan in Vizille aankomen regent het. Niet hard, maar blijf niet t lang buiten staan want dan worden we toch nat. Dit houd aan tot na drieën. Daarna stopt het in iedergeval met regenen. Voor ons reden om het stadje te bewonderen. Dit namelijk het eerste plaatsje die aandoen in onze tocht over de "route Napoleon". Wij volgen deze wel in tegengestelde richting, maar dat is voor ons handiger. Vizille is de voorlaatste etappe. Zijn kasteel, de voormalige presidentiële residentie, herbergt nu het museum van de Franse Revolutie. Die willen we vandaag gaan bekijken. Die is alle dagen geopend. . . . . behalve op dinsdag. En wat is het vandaag . . . Precies! Dinsdag. Vette pech! Maar we vermaken ons verder met een wandeling door de oude straatjes die worden vastgehouden aan een rots die ooit gehuisvest was aan het middeleeuwse kasteel. Als we uitgekeken zijn gaan we terug naar de camper. Hier kijken we via internet naar de prestaties van Treintje Oosterhuis op het Eurovisie Songfestival. Zij wist zich niet in de finale te plaatsen, helaas!

20-05-2015

20°

189

Het weer in Vizille is de afgelopen nacht niet verbeterd, daarom maar weer door naar hetzuiden. Het zou vandaag zo'n 80 km toeren zijn naar Corps. Maar nog geen 10 km na Vizille worden we door onze navigatie linksaf gestuurd. Later blijkt dat we de weg gewoon hadden kunnen volgen. Maar goed... We worden linksaf gedirigeerd en al snel rijden we, nou het is meer hobbelen we over een smal bergweggetje naar boven. In de eerste versnelling! Niet alleen vanwege het hobbelen, maar ook vanwege de stijgingspergentage. Er zijn momenten waarbij we hopen geen tegenliggers te hebben. Op een gegeven moment zelfs loopt er een koe (Pink) op de weg. Het onnozele dier merkt dat we er echt langs willen en kiest daarom eieren voor z'n geld en gaat aan de kant. We rijden/hobbelen door, maar op een gegeven moment wordt de openbare weg toch privaat terrein en blijkt gevaarlijk te zijn. Althans dat zegt een bord aan de kant van de weg. We besluiten dezelfde weg toch maar terug te rijden. Vier tegenliggers later (Waarvan 2 koeien) staan we weer op het punt waar we linksaf werden gestuurd. We vervolgen de hoofdweg, komen in de buurt van La Pierre percee. Dit is een boogvormige steen klomp op een heuveltop, die volgens de volkslegende de versteende duivel zou zijn. Echter om hier vlakbij te parkeren is ons niet gelukt en hebben de wandeling er naartoe niet gemaakt. Mede ook omdat het weer niet echt stabiel is. We vervolgen onze weg dan maar, nadat we bij de bakker even een broodje hebben gehaald. Voor Corps besluiten we door te rijden omdat het weer er nog steeds niet op lijkt. We zetten koers, door een vrij saaie vallei, naar Sisteron. Nou, helemaal saai was het nou ook weer niet. Onderweg zien we een wolk, als het ware, over een bergtop heen rollen. Al rijdend hebben we dat geprobeerd op foto vast te leggen. Aangekomen in Sisteron parkeren we op een camping, nadat we hebben geconstateerd dat alle camperplaatsen vol waren, net buiten de stad.

. . . . . . . .

En dan loop je s'avonds de campingpoort nog even uit en dan zie je dat de citadel van Sisteron in het licht staat.

21-05-2015

21°

Gereden km's:

Nog even de watertanks legen en vullen en dan gaan we terug naar Sisteron om de citadel te bewonderen. Bij nacht was het al mooier dan dat de foto's kunnen laten zien, dus dat belooft wat. We kunnen in het centrum parkeren, en dat betekent dat we maar een klein stukje hoeven te lopen. Het is wel redelijk steil, maar goed te doen. Weldra staan we voor de kassa, we tikken 6,40 pp af en we zijn binnen. Maar voor dat geld hebben we wel een beknopt verhaal op schrift in handen. In het Nederlands, notabene. Hier in lezen we dat het bouwwerk stamt uit het jaar 1209. De vesting beschermde de Provence tegen de ton roerige Dauphins. We maken een sprongetje in de geschiedenis omdat anders dit verhaal veel te lang wordt. In 1815 (5 Maart) is er veel zorg op de vesting. Napoleon keert terug van de Elba. De vesting zou hem tegen kunnen houden en hem en zo zijn zegetocht kunnen doen mislukken. Echter de kanonnen hadden geen kruit en lieten daarom Napoleon en zijn 1200 soldaten passeren. Opnieuw een sprong in de tijd. In 1944 wordt de citadel door bombardementen van de geallieerden zwaar beschadigd. In 1956 begint men, na oprichting van een stichting, met restauratie van de citadel. Gefinancierd door toegangsprijzen en gesteund door gemeente en monumentenzorg. Wij hebben genoten van de ruwheid, de geweldige uitzichten door de vallei, en vonden het daarom een boeiende bezichtiging die zeker de moeite waard was. In een plaatsje verderop doen we nog even boodschappen en nog verderop parkeren we op een camperplaats even buiten Digne les Bains.

22-05-2015

22°

Gereden km's:

Na een koele nacht zijn we wel toe aan een dagje rustig aan. Er staat maar 1 ding op het programma en dat is van A naar B rijden. Dat betekend zoveel als van Digne les bains naar Castelane rijden. Castelane hebben we al een keer in sneltreinvaart (2010) gezien. Dat was in het hoogseizoen en toen was het er voor ons te druk. Nu, zo in het voorseizoen zou het, voor onze maatstaven, te doen moeten zijn. De route er naar toe begint prachtig. Daar stammen ook bijna alle foto's (foto 1,2 en 3)hieronder uit. We dienen namelijk de 'Col du Corobin' over te steken. Het was een mooie col geweest om te fietsen. Het tweede deel was minder spectaculair en brengt ons via een korte gorges (foto 4), vrij snel op plaats van bestemming. Camping 'La Provincal' net voor Castellane.

23-05-2015

20°

Gereden km's:

In Castellane is er op Woensdag en Zaterdagmorgen altijd markt. Laat het vandaag zaterdag zijn! Vanaf de camping wandelen we in nog geen kwartier naar Castellane. We vergapen ons eerst even aan de mooie geveltjes en tafereeltjes in de stad. En dan komen we al snel op de markt uit. Enorm groot is het niet, maar het is wel een en al gezelligheid. Niet vreemd dan dat wij met een aantal tassen, met daarin lokale streekproducten zoals worst, tapenade en olijven weer van de markt afkomen. Nu is dat eerlijk gezegd met voorbedachte rade, hoor! Dit waren de ingrediënten die we nog misten voor een gezellige tapas maaltijd voor vanavond. Vers fruit hadden we al van een handelaartje die het op de camping kwam aanbieden. Als dat niet zo was geweest hadden we ook dat meegenomen. Bij een bakker halen we nog wat brood en de boodschappen zijn gedaan. Eenmaal terug op de camping haal ik de fiets nog even van de camper om nog even een kleine klimtraining te doen. Na anderhalf uur ben ik al weer terug en 735 hoogte meters verder. Dan is het even genieten van een welverdiend biertje en een warme douche en dan is het tijd voor de eerder beschreven mooie tapas.

. . . . . . . . . .

24-05-2015

18°

Gereden km's:

Voor de derde dag op rij geen kilometers? Voor ons is dat wel een beetje gek, maar dat heeft alles te maken met hetgeen we nog willen bezichtigen. En vandaag is dat het kerkje wat je op foto 4 van gisteren boven op de rots ziet staan, 'Notre dam du roc'. Vanuit het dorp is het zo'n drie kwartier lopen. Er is vanaf de camping een route, die vlak voor het dorp begint, en zegt dat de wandeling 35 minuten duurt. Maar wij moeten zo nodig tijd nemen voor een foto en een praatje met andere Nederlanders waardoor wij bijna een uur nodig hebben om boven te komen, maar dan wel gerekend vanaf de camping. Een behoorlijk klim is het wel, maar eenmaal boven is die klim snel vergeten. Zowel het uitzich als het kerkje is het bekijken waard. Traditiegetrouw steken we ook deze vakantie een kaarsje aan en we kiezen voor deze plek. Als we het geheel hebben bekeken gaan we weer naar beneden. Dit verloopt aanzienlijk sneller, al is het oppassen geblazen dat we niet uitglijden over de rollende stenen. Eenmaal beneden vinden we dat we traktatie hebben verdient en strijken neer op een van de vele terrasjes die Castellane rijk is. De rest van de dag vervullen we met rust.

25-05-2015

25°

Gereden km's:

We hebben besloten 'Route Napoleon' niet af te maken. Dit alles heeft te maken met het weer. Dit is niet stabiel genoeg. We hebben besloten meer naar het westen te trekken, of anders gezegd het hooggebergte uit te trekken. Gisteren werd ons geadviseerd het plaatsje Moustiers Saint-Marie eens te gaan bekijken. Volgens zeggen een dorpje wat tegen een bergwand is geplakt. Toen wij ter plaatse kwamen bleek dat niet helemaal zo te zijn, maar schilderachtig is het wel. Het authentieke dorp behoort, volgens de plaatselijke VVV, sinds 1981 tot 1 van de mooiste dorpen van Frankrijk. Alles komt samen, de kerk, de kapellen, de vestingmuur, het aquaduct, de pasteltinten van de huizen, kortom een eenheid van water en steen. Uiteraard moeten wij de, nu nog, 261 treden tellende trap op lopen om de kapel 'Notre-dame de Beauvoir' te bewonderen. en daarna bekijken we ook nog de grot van Saint Madeleine. Als we dat hebben afgerond bekijken we nog wat straatje van het dorpje wat bekend staat om zijn aarde werk. Als dan ook nog een ijsje is genuttigd wordt is het tijd om te gaan. We stallen onze camper op camping 'Verdon Park' in Greoux-les-Bains, alwaar wij tot na tienen buiten zitten. Kijk vandaar de move om het hooggebergte uit te trekken!

. . . .  . . . .

26-05-2015

26°

Gereden km's:

Na een nachtje op camping 'Verdon Park' starten we de camper. We zoeken eerst een WiFi punt voor het uploaden van de website. We rijden daarvoor naar Manosque. Daar aangekomen blijkt de Mc Donalds midden in het centrum te zitten en is dus geen optie. Dan maar verder naar een 'France Passion' in la Tour d'Aigues. Deze blijkt helaas die niet meer te bestaan. Dan maar door naar Pertuis. We willen namelijk ook nog een kaart van de omgeving halen bij een tourist info. Eerst het dorp in, en daar blijkt de tourist info dicht te zijn. Terug bij de camper de Mc Donalds van Pertuis ingetoetst in de navigatie. Maar door alle weg opbrekingen in het dorpje komen we niet in de buurt van de Mc. We zijn er klaar mee, we toetsen de FP in bij Sannes. We rijden tussen de wijnranken door dus dat lijkt goed te komen maar… Eenmaal op de plaats van bestemming zegt de eigenaresse dat we welkom zijn vanaf 17.30 uur. We mogen de camper wel laten staan maar worden wel vriendelijk verzocht om dan lopend de omgeving te gaan verkennen. Nou dit is dan toch wel de druppel van deze dag, we pakken het campingboekje erbij en rijden onmiddellijk door naar Lourmarin. We zetten de stoelen buiten en eten een broodje. Tegen half vijf lopen we het dorpje in en wat blijkt.. Onze dag is weer goed, een mooi dorpje met een marktje. We besluiten dan ook maar om morgen nogmaals te gaan maar dan zonder Baico, zodat we alles goed kunnen bekijken. Eten doen we binnen vanwege de harde wind. En vanavond? werken we de site bij, want er blijkt ook nog eens gratis WiFi te zijn. Hoe kan een dag lopen?

27-05-2015

26°

Gereden km's:

Zoals gisteren beloofd vandaag opnieuw naar het dorpje Lourmarin. Maar het is al middag als we daar aan toekomen. Niet dat we het nu zo druk hebben in de vakantie, maar dingen lopen nu eenmaal zoals ze moeten lopen. Even na tweeën gaan we aan de wandel richting Lourmarin, ook wel het dorp van de drie klokkentorens genoemd. Het dorp stamtuit de 17e eeuw, echter de fundering waarop het staat is velemalen ouder. Die stamt namelijk uit het jaar 1004. Het zijn namelijk de resten van een middeleeuws vestingwerk. Wij genieten er van de winkeltjes die erin gevestigd zijn, ook al zijn er nog een aantal dicht. Even voorbij het dorp staat nog een kasteel. Uiteraard wordt ook deze bezichtigd. Op veel plaatsen mag er binnen niet worden gefotografeerd, daarom een paar extra foto's van de buitenzijde. Naast het kasteel is een kunstschilder uitleg aan het geven over zijn schilderkunst aan een aantal geintereseerden. Gezien de hoeveelheid opgestelde schildersezels zullen ook zij nog aan de slag moeten, waarschijnlijk. Ik kan het niet laten en maak snel een foto van hetgeen hij aan het schilderen is. We lopen terug naar het dorp, nemen een drankje op een terrasje en zoeken daarna de camping weer op.

28-05-2015

27°

Gereden km's:

Aanvankelijk zouden we vandaag weer verkassen, maar het plekje waar we staan is een en al gemoedelijkheid en rust. Metname dat laatste doet ons besluiten nog een nachtje te blijven. Voor mij (Harry) de kans om weer even een stukje te fietsen, terwijl Lisette lekker kan luieren. Even na twaalven vertrek ik, met in mijn hoofd een afstand van zo'n 50 a 60 km. Op de telefoon een route uitgestippeld, en in mijn oor hoor ik een vriendelijke mevrouw zeggen dat ik na 200 meter linksaf moet. Ze wil me een onverhard grindpad op sturen. Dat gaan we dus niet doen. Ik besluit recht door te gaan en de volgende afslag links af te nemen. Die blijkt wel verhard en die blijft, net als wat ik hiervoor al heb moeten doen, klimmen. Omdat, zowel ik als de navigatie, de draad kwijt ben, besluit ik op een gegeven moment rechts aan te houden. Dit weggetje blijkt na enkele kilometers ook onverhard te worden. Heel even kijk ik of dit tijdelijk is, en dit blijkt even later een slechte keus. Het blijkt niet tijdelijk te zijn en daar keer ik om. Niet veel later blijk ik er een lekke band aan over te hebben gehouden. Die snel gewisseld en weer door. Ik werp een blik op de navigatie en daarop denk ik te zien de eerste recht te kunnen nemen en zo de voorgeprogrammerde route weer op te kunnen pakken. Ook dat blijkt niet juist alles loopt dood en moet de eerder afgelegde 5 km weer terug fietsen. Uiteindelijk wijzig ik de route en rij anders dan gepland terug naar de camping, al moet ik daarvoor nog wel weer een flinke klim weg fietsen. Na ruim 5 uur fietsen heb ik 82 km afgelegd, bijna 1650 hoogtemeters weggewerkt en is het tijd voor een lekkere douche. Lisette heeft in die tussentijd wel 5 keerde stoel verzet van in de zon naar uit de zon en viceversa en in dit tussentijden zitten lezen. Voor ons is dit leven als god in Frankrijk.

29-05-2015

Gereden km's:

Het begint bijna een gewoonte te worden. 3 nachten achtereen op een camping staan. Vandaar dat we vandaag ook maar weer ons circus verplaatsen. We zorgen na vertrek eerst voor nieuw proviant, want de kasten en de koelkast is leeg. Als dat geregeld is wil ik graag Lisette laten zien in welk mooi gebied ik gisteren heb gefietst. Een dorpje is mij gisteren in het bijzonder opgevallen zonder dat ik er doorheen ben gefietst. Maar dit is wel het dorpje waar we even een kijkje gaan nemen. Het is het plaatsje Saignon. En het blijkt zeker de moeite waard. Wij vinden het vreemd dat ook deze niet op de lijst staat van Frankrijks mooiste plaatsjes staat. Op het hoogste punt van het dorp kunnen we de Mont Ventoux zien liggen. De berg die ik over een paar dagen hoop te fietsen. Maar niet vreemd dat alle onderstaande foto's in dit bijzonder plaatsje zijn genomen, toch? Van hieruit rijden we door naar onze volgende overnachtingsplaats. Dit is camping Domaine des chenes blancs in St Saturnin-les-Abt. Hier genieten we in de avond van een herlijke barbeque.

30-05-2015

Gereden km's:

Een lekkere luie dag vandaag. Nauwelijks van de camping af geweest. Alleen maar even om Baico uit te laten, verder niet. Heerlijk in de halve schaduw van de bomen een boek lezen, of wat te internetten. Even een dagje met Nederlandse radio, via internet, om ons heen. Op de camping is het niet druk, waardoor we de rust nog meer waarderen. En s'avonds pannenkoeken met spek eten. Zo uit de pan op het bord en dan afblussen met een biertje. Lekker genieten is dat toch? En dat allemaal . . . . . . . . omdat ik jarig ben! En die jarig is mag bepalen. . . . . toch?

31-05-2015

29°

Gereden km's:

Na een luie dag weer een beetje actie. Oftewel we gaan weer een nieuwe slaapplek zoeken. Nou ja, zoeken.... het wordt een plek waar we al een paar keer eerder hebben gestaan. We gaan naar Bedoin, aan de voet van de Mont Ventoux. We rijden er via Sault naar toe. Het leuke is dat het dan toch weer een route is die we niet kennen. Het is in ieder geval dwars door de lavendelstreek, alleeen jammer dat deze nog niet bloeien. In Sault pogen we nog wat boodschappen te doen, maar helaas is daar de winkel niet open. Dan maar gelijk door naar Bedoin. Hier blijkt de winkel nog open te zijn. Komt dat even mooi uit! Na de boodschappen nog even bij een fietsenmaker een paar nieuwe binnenbandjes gescoord, want die had ik immers een paar dagene geleden lekgereden. Dan zoeken we een plakje uit op camping 'Le Pastory'.

01-06-2015

Gereden km's:

De fiets gepoetst de ketting gesmeerd en de bandjes op spanning.... Ik ben er klaar voor! Om half tien vertrek ik om de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Omdat ik deze berg al twee keer eerder van deze kant heb beklommen weet ik dat ik rustig aan moet beginnen. En begin meteen te zoeken naar een lekkere ritme, en dat lukt vrij snel. Maar na een kilometer of 10 krijg ik een lekke band. Dat is de vierde deze vakantie. Terwijl ik mijn binnenbandje wissel denk ik na of ik hier wel mee door moet gaan. En als het bandje is gemonteerd weet ik het antwoord. Het vertrouwen in deze banden is weg en besluit weer af te dalen. Zonde, want het ging zo lekker. Dit blijkt een goed besluit, want even voor Bedoin opnieuw een lekke band. Dat wordt wandelen, want de binnenbandjes zijn op. Terug op de camping besluiten we nieuwe bandjes uit het dorp te halen, deze te monteren en morgen een nieuwe poging te wagen. Niet vreemd dat het vandaag bij 1 foto blijft.

02-06-2015

32°

Gereden km's:

Opnieuw de fiets gepoetst de ketting gesmeerd en de bandjes op spanning gebracht.... Ik ben er opnieuw klaar voor! Wederom om half tien vertrek ik om de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Verder wordt het een ander verhaal, hoor! Het ritme van gisteren heb ik ook al weer snel opgepakt en in een snellere tijd passeer ik de plek waar ik gisteren m'n lekke band opliep. Dit geeft deze burger moed. Na een uur en een kwartier vindt ik het even tijd voor een banaantje en stap even af. Maar voor hooguit 5 minuten en dan snel weer door. Ik heb me voorgenomen niet vaker dan 2 keer te stoppen. De volgende stop doe ik een klein uurtje later. Ik ben dan bij Chalet-Reynard. Er is dan nog een dikke 6 km te gaan. Ook hier sta ik niet te lang stil. Niet dat ik bang ben koud te worden want het is warm zat. Maar m'n lichaam vraagt niet om meer rust. Die laatste 6 km moet dus nu in 1 keer. Ik ben immers al 2 keer gestopt. En na 2 uur en 52 minuten effectief trappen ben ik boven. Het voelt opnieuw als enorme overwinning. Snel een berichtje naar beneden om te vertellen dat ik het opnieuw heb gehaald. Een vriendelijk mede klimmer wil graag wat charmante foto's voor memaken. Altijd leuk en beter dan de selfies die ik zelf soms poog te maken. En dan is het tijd voor de afdaling, het toetje na het klimmen. Net binnen het half uur sta ik weer op de marmeren streep in Bedoin. I did it again! Zonder lekke banden. Joehoe!
Het is nog vroeg in de avond als de maan te voorschijn komt. Maar hij komt wel zo mooi op en duidelijk getekend, dat ik daar wel even een foto van moet maken. De eigenaar van de camping is onder de indruk van de foto en wil hem graag voor op zijn facebook pagina.

03-06-2015

33°

269

Het is al weer warm als we, voor achten al, wakker worden. Of is het nooit koel geweest vanacht? Dat kan natuurlijk ook. Het meeste hebben we gisteren al opgeruimd, nu alleen de laatste dingetjes nog. We rekkenen af bij de camping eigenaar en vertrekken. Eerst even naar Bedoin voor een paar boodschapjes en dan hop.... naar het noorden. We maken vandaag weer een stap naar het noorden, want we willen graag vrijdag weer thuis zijn. Uiteraard doen we het vandaag op de gebruikelijke manier, lekker binnendoor. Tot aan de middag ging dat prima. Leuke plekjes gezien. Helaas kunnen we er geen foto's van laten zien want het geheugenkaartje weigerde dienst en bleek onbruikbaar verder. Meteen een andere gemonteerd en het toestel doet het weer. Maar het is dan al middag en we zijn inmiddels beland op de N7 (Route National) de parrallel van de 'Route Soleil' en voor een deel ook parallel aan de 'Rhone'. Een vrij saaie, drukke weg waarop de Fransen de rotonde hebben uitgevonden. Het is een unicum als je langer dan 3 km zonder oponthoud kunt doorrijden. Bij 1 van de rotondes vinden we wel een stalletje waar ze kersen verkopen, en die kunnen eigenlijk niet gemist worden op ons dashboard. In Vienna hebben we er genoeg van en wijken af van de route. We rijden naar Trept al waar we overnachten op camping 'Les 3 Lacs du Soleil'. Hier genieten we nog even van de rust en een biertje en......een eekhoorntje die zijn voedsel zoekt.

04-06-2015

31°

572

Opnieuw vroeg wakker van de warmte, maar dat komt goed uit want we gaan veel rijden vandaag. Dat zou kunnen betekenenen dat je een kort verhaal kunt verwachten. Niets is minder waar! Onderweg naar het noorden weinig nieuws, hoor! Maar het gedonder begint als je wilt stoppen en een slaapplek nodig bent. In eerste instantie wilden we voorbij Luxemburg komen. Maar in Luxemburg begint het. Daar komen we al vrij snel in een file terecht van ruim 6 km. Eerst heel langzaam rijdend tot later stilstaand. Op een gegeven moment wordt er toch weer gereden. Uiteindelijk blijkt de oorzaak een groot scheepse controle op het vrachtverkeer te zijn. Wij hebben dan denk ik zo'n anderhalf uur vertaging. We besluiten in Luxemburg (Hesperange) een camping te gebruiken. Maar waar we in het voor seizoen niet op gerekend hebben is dat deze vol is. We tanken (lekker goedkoop) en rijden rchting Duitsland. Hier kiezen we ervoor om bij Wijnboer Pauly in Palzem het laatste plekje in te nemen. Ik kan het dan niet laten om weer eveneen paar wijntjes te proeven. En uiteraard een flesje voor mee, maar ook eentje voor nu. En s'avonds genieten we nog even van de mooie lampjes aan de ovekant van de Moezel.

05-06-2015

33°

445

De laatste dag van deze vakantie. We waren de laatste weken de rust van de campings gewend. Maar als je dan boven het spoor langs de Moezel ovenacht, waar met regelmaat de nachttrein passeert, dan kun je je voorstellen dat het een niet al te lange nacht is geworden. Wel de reden dat we al weer snel de wielen laten draaien. Op het dashboard een verse bak met kersen, dus we kunnen er even tegen. In tegenstelling tot gisteren helemaal geen tegenslagen op de laatste klometers terug naar huis. En met slechts een tussenstop parkeren we even na half 3 voor de deur. Maar, of ik heb te hard gereden, of we hebben niet snel genoeg gegeten, of we waren al te dicht bij huis gisteravond, want hoe dan ook we hebben de kersen niet op gekregen.

. . . .

Ook dit jaar weer een kleine samenvatting. Het doel was om de 'Route Napoleon' van Noord (Grenoble) naar Zuid (Nice) af te leggen. Maar omdat het weer niet geheel stabiel bleek hebben we hem bij Castellane afgebroken. Dat betekend eigenlijk dat de titel van deze vakantie niet klopt. Maar wat doet he er toe! We hebben enorm genoten van het mooie weer wat we daarna hebben gehad. De laatste jaren was de racefiets al mee, maar zoveel als ik er dit jaar op heb gereden tijdens deze weken, staat wel in contrast met andere jaren. Ik heb totaal 198,6 km gefietst en daarbij heb ik 5855 hoogtemeters gemaakt. Verder hebben we tijdens onze reis totaal 3115 kilometer afgelegd. Het gevoel na deze vakantie, is dat wij deze streek nog steeds niet hebben uitgekamd. We hebben mooie plekjes gezien, maar twijfelen er niet aan dat er nog meer plekjes zijn die we niet hebben gezien. Zou het daarom volgend jaar opnieuw de Provence worden....?